ep.6

Posted: Ogos 23, 2011 in perjalanan yang sudah lama bermula

herm hurm…. ari nih mau cerita pasal sorg insan dulu pernah ku kenali lah….. sekarang dah xda sudah la…moga rohnya dalam lindungan Allah swt… ceritanya bermula begini, aku kenali org nih dah lama erm saudara jgk lah. sorng insan bernama “tony” bukan nama sebenar. Dia nih keja mmg baik, semuanya baik lah…cuma dia dia suka foya2 dah ada anak 4 pun masih ligat bfoya2…… pompuan tukar2 mcm tukar baju…. sex sgt dipentingkannya…. kwn parking dekat masjid p sembahyang Tony parking dalam kereta buat maksiat….. punya lah berani….. org nih baik xjahat suka tolong orang cuma jajal skit la..pangkat tinggi ada rumah dan kereta mewah ooo……………. mmg cukup lengkaplah hidupnya. Bininya tuh mmg xda yg kurang dan duit gaji bininya terusik pun sbb Tony dah bagi lbh dr duit gaji bininya…… seingat aku, insan yang bernama Tony nih ada syarikat pengankutan sendiri sudah…….memeng hebat kan!!

dan, bermulah zaman kejatuhannya, satu hari Tony terlibat dalam kemalangan jalan raya dan dlm kejadian itu dia patah tulang belakang bhgn leher mengakibatkan dia lumpuh separuh badan. Dalam 3-4 minggu dia terlentang di hospital sbb koma…. sedar sahaja dia dalam keadaan yang keletihan sgt2….. semua ahli keluarga datang menjenguknya. Tony anak menantu kesayangan dan mdpt kepercayaan sepenuhnya dlm keluarga…. mcm2 ragam datang. C isteri duduk menangis sahaja dlm kesedihan..ada jgk yg myuarakan kata2 sumbang “hah itulah akibatnya……. nafsu tidak dikawal dan bini pun di tipunya hidup2….. pernah tuh bininya kemalangan time mgandung 5 bulan nasib baik kandungan masih ok dan keadaan baik2 shj…. cuma pendarahan shj”…… adui mcm2 la….. Tuhan nak tunjukkan sesuatu la tuh…. dikhabarkan jgk Tony nih sorg Mualaf…… dia tidak bpuasa, tidak sembahyang, tidak mengejakan 5 rukun islamlah pendek kata. Tetapi dia sgt murah hati…suka menderma sini sana…. duit sgt tidak berkira…… Haha…next, selang beberapa tahun tuh dia cuma terlantar di atas katilnya……. merungut tentang dirinya… doktor, dukun, tabib dr china pun ada pun xbole sembuh jgk….mcm2 usaha tp masih gtu jgk….. lukanya di bghn belakang bernanah berbau sbb selalu terperat(baring)…. Tuhan shj yg tu…Tuhan mau bg pgajaran tuk Tony nih….. Mungkin ada yg Tuhan mau ajar tuk dirinya…… kan?????

2000 era melenium,  sorg hamba dtg kepada Tony …mengkhabarkan ‘API NERAKA KIRIM SALAM KEPADANYA”…. org tuh sangat sedih dan menangis…… tony cuma tersenyum dan berkata…cuma mimpi kamu tuh…xda apa2lah jgn risau…… dan, selang beberapa hari kemudia( short)… Tony mau di tolong ajarkan sembahyang dan Start hari tuh dia Rajin sembahyang………… berpuasa dan mahu memenuhi 5 perkara rukun islam….cuma Tony tidak dpt mengerjakan Haji oleh kerana keadaan yang tidak mengizinkan. Hati bininya terasa sayu melihat perubahan Tony bergitu jgk anak2 mereka…….

Sehingga la suatu petang khamis yang damai,……. Tony di kejarkan ke Hospital kerana keadaannya sukar bernafas sudah….. Tony sukar bernafas dan merasa pitam……. bantuan oksigen sudah di sambung dan air pun di smbung ke badannya….. sukar d gambarkan keadaanya yg sgt memilukan hati2 yg melihatnya. Org ramai memenuhi ruang biliknya…. silih bganti berkunjungan…. doktor sudah mgesahkan Tony tidak berdaya lagi dan bila-bila masa shj akan pergi meniggalkan semuanya…… tapi keadaan Tony masih tidak berubah…. doktor menasihatkan agar bini Tony meminta bantuan ustaz atau yg pandai2…sbb sepatutnya (oksigen tidak berfungsi baik dan air tidak menerima ke badan Tony)—-> meninggal. Namun demikian, Tony masih bernyawa…..kenapa????? semuanya timbul tanda tanya???? cek punya cek… Tony menyimpan permanis di mukanya tanpa pengetahuan bininya atau ahli keluraganya….. Nasib baik pada petang jumaat jam 5.50pm Tony telah diselamat kan oleh seorang mak cik dan nyawanya kembali kepada Allah swt dengan tenang dan aman…selang beberapa minit azan maghrib pun berkumandang….alhamdulillah…… Esoknya, Tony selamat di kebumikan di tanah perkuburan orng Islam…..moga rohnya sentiasa aman dan damai selalu…..

Kekadang kan,….. ada perkara yg Tuhan nak tunjuk kat kita…. yang hanya ditunjukkan dalam bentuk tertentu mengikut kefahaman hati dan fikiran kita kan…. Tony nih baik segala amalannya mengikut fahaman cerita org lain cuma ada perkara yang kurang baik tuk d dampingi oleh amalanya…Tuhan masih memberi peluang Tony tuk bertaubat dan mengerjakan rukun islam 5 perkara walaupun tidak semua….. Sebab itu jugak aku memikirkan jodoh ini sebenarnya ketentuan Tuhan ada hikmah dan tualadannya…. baik atau buruk jodoh tuh ada hikmahnya… jika pasangan kita tuh baik mungkin ada perkara yg Tuhan mau kita fikirkan ttg diri kita…. atau pasangan kita tuh kurang baiknya, Tuhan mau kita membantu pasangan kita tuk dirinya dan kita wajib membantu meluruskan aqidahnya kan…. bkn yg buruk tuh kita tinggalkan dan cari yg lain yg lbh baik…. lainla jka dah berusaha tp xbrubah2 jgk mmg patut lah di tinggalkan.  Aku kurang bersetuju…”org baik tuk yg baik shj, yg buruk tuk yg buruk”–> kurang ngam lah. apa pun semuanya bermula dr diri kita sebenarnya……………………. yakin dan percaya pada ketentuan Allah swt.

_aku adalah bukti dlm kes ini_

-pertemuan dan perpisahan adalah perkara terbaik Tuhan ilhamkan kepada kita agar senitasa berfikir kepadanya-

mas_carnine smile always!!!

ep.5

Posted: Ogos 22, 2011 in perjalanan yang sudah lama bermula

salam para pembaca semua,………………………………….

berkelip2 mataku merenung masa..... yang lalu ku aduhhh yang kini pun erm...sukar di jangka. Ku berharap suatu masa akan berbunga lah hati ku dan tertawalah ia sperti dalam angan ku. Tapi, kenapa yang di impikan tak sama dgn kenyataan dunia ini.... saratnya menanggung... hukhukhuk tp xpa lag erti mb Tuhan nak ajar aku ttg erti tabah dan bersabar mesti terus senyum. Harapku,.....mekarlah bunga di taman hati nih....
ari nih aku tetiba terasa bodoh sgt2 hahahaha...ntah lah kenapa gtu... tp mmg rasa bodoh d perbodohkan even hati kecil nih mgatakn xbaik tuduh sembarangan..jgn pcaya klu xda bukti kukuh...huhhuhu..... Tuhan mahu tunjukkan aku kepada perkara yang mungkin aku tak pandang lagi atau sj ambil mudah kan.... sebab tuh terdetik di hati akan hal2 yang membawa kepada keresahan. Alhamdulillah,....sedar jgk aku akan 1 perkara yang mengganggu fikiran ku~~ amboi bcerita hati ke hati plak sia nih.....yg tgh meneropong tuh tlg hayati baik2 ceh hehehhe....
bila memikirkan hal hati ke hati nih... aduiii lemas sgt la~~~ mcm di landa ribut taufan taw. Aku berdoa sgt setiap hariku akan berakhir sebuah keindahan yang xmudah d lupakn. Aku mau hidup ini ada makna tuk diri ini dan anak2..... even kami cuma bertiga sahaja dah memadahi lah.... cuma sekarang masih dalam kesesakan lah,.... jika itu berlaku, akulah manusia bahagia tp sebelum tuh aku tak mau sorang pun tau bila ianya akan berlaku. selepas"berlaku" baru aku mau tau orang tau ianya mmg sudah berlalu time tuh aku dah kuat sgt2.... dah xsedih2 lagi kan. Aku dah tak sanggup menipu lagi... sandiwara ini harus aku hentikan sbb aku yang mulakan.Hati ini sudah beku tuk cinta2 kepada insan2 itu cuma cinta ku kepada anak2 tersayang dan kasih sayang ini ku jaga tuk ku berikan kepada anak2 ku tercinta. Mereka adalah nadi ku. Moga kami kekal bersatu selamanya..amin...
wish me happy for3v3r!!!.... i love my life, like my style.....hope 1 day i will successss and happy........ 
~harapan masih cerah jgn putus asa~
22/08/2011 carnine_manja

ep.4

Posted: Ogos 12, 2011 in perjalanan yang sudah lama bermula


        Ramadhan ini ku mengharapkan sesuatu yang sangat baik. Ramadhan ini ku mohon jiwa ku mencintai agamaku Islam. Ramadhan ini ku berdoa banyak agar bisa hatiku di luruskan jalannya. Ramadhan kali ini, ku menghadap Tuhanku yang Esa untuk ku mencari jawapan pasti sebenarnya yang berlaku…………..
           Pilunya hatiku saat ini,… macam2 yang ku fikirkan,…macam2 persepsi…….. Tuhanku, adakah ini sebahagian jawapan dari persoalan hatiku……hidupku…. ku tepis jauh2 tp tetap ku fikirkan bgitu juga. Hari ini hari yang ke sebelas, hatiku resah dari kemarin lagi…dubdab2x…. dan tadi pagi aku ringan hati tuk tunaikan solat sunat untuk ku lapangkan dada ku yang resah selalu…. Mau tau apa yang ku pinta..Ku bermohon agar segeralah hatiku dilapangkan, diberi ketenangan jiwa……. dan diberi penjelasan keresahan hati ini. Dan, hari ini juga baru aku tahu kegiatan orang yang aku sayang….. kelakuan itu sangat melukakan hatiku. Apakah aku harus meneruskan atau berhenti sahaja setakat di sini sahaja………………….. jawapku “berhenti disini sahaja”….tp aku masih terlalu awal…ramadhan pun baru ke sebelas hari…ada 19 hari lagi……………….. Ya Allah, Engkau Permudahkanlah Segala Urusan Ku Di Dunia Dan Akhirat. Engkau Tunjukkanlah Aku Jalan Lurusmu……………amin.
        Mau nangis tp xmau nangis…cukup2lah aku menangis dulu……………. aku tdk mau nangis lagi.  Walau pun pahit tetap ku telan walau menangis aku teruskan jua………….. walau tiada punya apa2 ku akan melangkah hingga ke hujung nyawa….  Aku masih punya anak2 yang comel tuk di didik dengan cara paling baik dan membesar dengan langkah yang terbaik….. Aku mau anak2 ku berjaya dengan cemerlang sepanjang hidup mereka. Ibu loves both of you.
Sepanjang Ramadhan ini, ku pinta agar aku menemui jawapan yang pasti. Aku mau jawapan yang tidak akan mbuat aku rasa menyesal dan rasa kepuasan tiada dendam di hati. Aku nih kadang bikin kesian sj kan,…. berjuang sorang di sini tiada sepa2 yang membantu……adakah yang membantu?? mungkin ada tapi senyap2 sj…. tp terbaik jika family yang membantu kan….. xpalah mereka juga ada banyak komitmen bkn aku sorang sj yang ada masalah……. Namun demikian, aku tidak berkecil hati sebab mereka pun suma jauh2… faham lah aku nih bkn budak kecil lagi kan huhuhu~~~ chiayo2..  Terima kasih yang banyak membantu. Huuuuhhhhh…… kehidupan ini kekadang sangat menyulitkan……tp memberi pengalaman yang terbaik tuk meneruskan hidup kan…… Apa pun aku perlu bersabar………………. Aku yang perlu keluar dr golongan mereka2 ini,…yang banyak memberatkan hidupku….. Ikhtiar………… mesti ada jalannya tuh…… Aku tidak sendiri Aku ada Tuhanku yang sentiasa menemani ku sepanjang hidup ini kan…………….  Apa yang penting ialah harga diri………………

_coretan ini ketika hatiku sedih_
          mass@carnine@nining
“tiada jalan pintas tuk bahagia tuk berjaya”

ep.3

Posted: Ogos 2, 2011 in perjalanan yang sudah lama bermula

Yang sebenarnya kisah ini hanya sekadar coretan sahaja. Tiada yang istimewa…..cuma coretan kisah2 sakit dalam hidupku…. tp ntah mgapa lain plak jadinya erm…….. coretan kali nih,….aku mau mbawa korang mngimbau kembali kisah2 dulu…. huhuhu…. tp jgn la terlalu serius mbaca kisah ini sbb tiada yg best…..
dulu kan,… aku dan dia sahaja yang terlibat dalam hal ini… aku mula sedar sejak pertemuan yg tak di rancang itu…. dia selalu kenakan aku di YM lah,… Blog la… FB lah….. Tagged lah….. boleh kira mana aku ada create tuh mesti ada lah dia tuh…. aku tau jgk pada mula nya dia dan mereka hanya jadikan aku nih bahan gurauan…. menjadi kutukan..menjadi hinaan..menjadi 1 rakan sepermainan dalam game jgk…. aku perasan itu sebenarnya tp aku biarkan shj…. aku ikut saja rentak dia dan mereka itu walaupun ada di kalangan mereka itu kwn aku sendiri…. dan kawan baikku sendiri jgk terlibat. aku hanya diam kan diri mbiarkan mereka jadikan aku boneka….  Pernah 1 tahap itu dia dan mereka telah melampaui batas2 yang sepatutnya… Aku mula rasa kurang senang dengan aktiviti mereka… Mereka telah melebihi had itu. Aku mula menghindar dari permainan mereka…..tetapi dia dan mereka nih terus menjejaki aku. entah lah apa yang best sgt kenakan aku nih….. aku tau dia dan mereka perbodohkan aku…… kekadang tuh terfikir jgk apa kesalahan aku apa kesilapannya…. puas fikir tp xjumpa jawapannya….. dia dan mereka plak seronok sgt kenakan aku….. tiada guna menghindar sbb mereka pintar kenakan org…..entahlah kan aku nih org yg ke berapa udah di kenakan…… sekarang dah masuk 3 tahun dalam perkiraanku ttpi xtau plak perkiraan mereka kan…. mungkin udah 10 tahun kali hehehhehe…..
Hari nih aku masih berfikir lagi,… kenapa mereka terus menjejaki aku……. kenapa xjumpa aku shj dan tanya dari mulut ke mulut kan…. rasanya CCTV mereka dah cukup tuk jelaskan aku nih org jenis mcmna kan…… jd bt pa lagi kenakan aku…. terlalu besarka kesalahan kesilapan ku….??? eiii…. Tuhanku, kau permudahkanlah segala urusan ku……amin. Tika ini, aku bermenung lagi. hah..sebab tuh jgk la aku bg tajuk page nih “perjalanan yang sudah lama bermula”……. sbb kisah2 ini sudah lama bermula cuma aku xpasti bila……. Sampailah sekarang nih,…… dan sekarang nih lain plak jadinya…… bikin risau sgt2………………… jika dulu kami perang dingin sekarang nih yg aku terperasan la kan….mcm telah melibatkan hati ke hati plak. Hahahaha “boys of flower” cerita korean….. aduiii bikin risau saja nih. Jika dulu, aku, dia dan mereka sahaja yang tau kini….. rasanya 1 malaysia dah terlibat sama dalam kisah2 ini……  uniknya cerita kita kan……  hari ke hari aku makin bimbang…….. harap2 ada jalan penyelesaian….ada jalan damai…………..
Aku kira aku dah tarik diri dalam kisah2 ini tp dia dan mereka giat melancarkan operasi…gigit jari lah aku kali nih…. family aku dulu tuh xmau ambe kisah aku kini mereka lah yg paling baik…….apa sedang berlaku nih??? anyone can tell me..wht happened?? OMG im finished..u c…. bila lah mau berenti nih story….xpnat ka orang2 sana…. permainan ini sudah terlalu membimbangkan kepada hati hati kita dan mereka kan….. tolonglah selesaikan cara Terbaik ok.plzzzzzzzz………………….. melalut lalut udah nih kita…… aku mohon ampun dan maaf kepada sesiapa yang tercalar tatkala aku bermadah, terguris tatkala aku bergurau, terhiris hatinya pabila aku menolaknya, terkoyak jantungnya kala aku kurang faham maksdnya, terlampau cara time main senda tawa, dan apa2lah….harap dibuang shj jgn simpan dalam hati….. aku pun manusia biasa penuh dgn kelemahan….. ok??? ok ka tidak nih….oklah tuh kan………
Aku akui cerita kita nih mmg indah,..mmg best story of the year….mmg gila habisss berabiszzzz….. mmg unik…. aku suka sbb buat aku tersenyum…… tp 1 sj permintaan aku nih…. “ble lepaskan aku dah ker????…..xmau main2 lagi……………. aku dah penat lah geng….. xlarat sbb bnyk keja lain lagi mau siapkan……..” tuh hah bos ku tengah cekak pinggang tgu borang2 nih dari sejam td aku tak buat apa2 lagi nih hehehehhe………………… bos xmarah kan hikhikhik……..  well, guyzzz….. apa pun story ttp indah even itulah kisah2 yang paling teruk sekali dalam hidup nih kan…..percaya tak?? mestilah….. nti tuh time2 sorg2 mesti ingt yg sedih dulu bru yg time happy punya kan hahhahahha….. hebat lah punya story…mmg hebat…YES!
Aku tau korang tgh menghayati kisah2 kita dulu dan sekarang kan…..apa korang rasa skrg…… best kan tp korang mmg jahat lah.  Suka sgt kenakan aku kan…xpa lah………jika itu bt korg happy selalu…..terima jak lah kan..waaaaa xmau………..ampun………………


‘time hatiku rindu dulu2’
MAS_CARNINE
-cuba tanya hati kenapa kita suka couple kita…dpt jwp x?? hehehe…kekadang keajaiban datang dgn kejutan besar-

ep.2

Posted: Ogos 1, 2011 in perjalanan yang sudah lama bermula

Di lembaran ini…. ku luah kisah2 indah mungkin biasa2 sahaja…..


Penantian menanti result itu,….. penuh debaran dan kegusaran…… erm harap2 semua nya akan baik2 sahaja ok. aku sering memujuk hati ku agar bersabar dan berdoa moga persepsi burukkku bukan yg nyata. Sudah berlalu 10 hari dari tarikh itu. Aduiyai….risau jgk kan…. aku pun dah balik dari orientasi itu semuanya masih dalam keadaan baik. Mungkin aku mmg sihat2 sahaja tidak sakit kan. Ei Syukur lah kalau aku mmg sihat walafiat. Mmg itu yang di harap2 kan….. Ada baiknya aku patut lupakan hal2 sakit nih dulu…..tinggalkan untuk beberapa waktu……

Kini,…masuk Ramadhan…. aku tidak dapat berpuasa lagi hukhuk almaklum lah..orang pompuan kan. Harapan tuk bulan ini aku dapat menemui jalan yang paling terbaik tuk diri ku dan family ku. Adakah aku patut meneruskan kepuraan ini atau menamatkan sahaja. Sbb kesabaran ini kian berada di kemuncaknya……. Aku bermohon ada insan2 yang sudi hadir membantu aku mnyelesaikan masalah ini. ada desas desus telah berkata2….”dia telah diri  jalan cuma dia belum tau lagi…….” adakah aku belum tau menentukan kehidupan ini. Aku masih berada dalam samar bayangan kehidupan sebenar…… apa perlu aku lakukan??? any idea…….. anyone plz help me..uuurrgghhhhhhhh,…… bengang tau..serabut segalanya……. Jika aku sendiri tidak tau mnyelesaikan masalah ini….. maka aku perlu mencari seseorg tuk menemui penyelesaianya…. kan???!!!!…. itu lah yg telah aku pelajari selama hidup ini.  Perlu ada yang di korbankan, mengorbankan,..menjadi korban… dan terkorb….kan….  Tabahkan hati ku Ya Allah…….Luruskan jalan ku..atau aku perlu kembali kepada keluarga ku tuk menemui jalan sebenarnya………………….

 

Walau apa pun,….. yang terjadi….. aku perlu meneruskan kehidupan ini…. dan dalam kehidupan nih aku telah menerima pesanan itu…”mencari sesuatu……. KunCi UtAma kepAda SegaLa ancaMAn….

>>>segala dalam genggaman<<<

….hati yang bimbang selalu…….

01 ogos 2011/isnin

ep.1

Posted: Julai 21, 2011 in perjalanan yang sudah lama bermula

Baca baki entri ini »

my loves…………..

Posted: Julai 19, 2011 in cute in frame
Tag:

Halina Achromat

“share every moment….. times never wait us….